16 december 2024
Heb je een vraag? Bel ons: +31 70 361 70 09
Heb je een vraag? Bel ons: +31 70 361 70 09
Barbara Röell is organisatiepsycholoog en mede-oprichter en partner bij DRB, een bedrijf dat focust op coaching, werving en selectie bij topfuncties in de juridische sector. Met haar twintig jaar ervaring staat voor haar vast: de sleutel tot succes is een divers team.
‘DRB bestaat zo’n twintig jaar, ik heb het opgericht met twee anderen. We coachen en begeleiden topprofessionals in de advocatuur. Dat gaat op allerlei vlakken: mensen binnenhalen en ondersteunen in hun start bij een bedrijf, leiderschapstrajecten begeleiden, iemand helpen met zijn of haar toekomst als ze niet meer happy zijn op hun werkplek. Het is een vrij kleine doelgroep en wij zijn op dat vlak wel echt dé adviseur en sparringpartner. Dat we dat voor elkaar hebben gekregen, daar ben ik hartstikke trots op. Deze doelgroep werkt keihard en ze gaan maar door, het is net topsport, maar daarbij worden hun soft skills vaak genegeerd. Kwetsbaarheid tonen is voor de meesten lastig, al is daar de afgelopen jaren verbetering in gekomen. Vroeger moest ik bij wijze van spreken door de achterdeur naar binnen, nu is er meer ruimte voor het besef dat soms even pas op de plaats maken juist essentieel is als je succesvol én gezond wilt blijven.’
‘Ik geloof er heilig in dat het goed is om op je carrière te blijven reflecteren, wie je ook bent en wat je ook doet. Neem bewust tijd om de balans op te maken, in plaats van doormodderen in een functie waarvan je zelf ook wel weet dat het niet langer past, of terwijl er iets in je achterhoofd sluimert dat je graag zou willen proberen. Voor ondernemers geldt dit net zo goed. Vraag je af: waar kan ik de meeste toegevoegde waarde leveren? Niet alleen op de inhoud, maar ook als persoon. Naast mijn werk bij DRB coach ik ook zelfstandig, bijvoorbeeld in de medische sector. Dat geeft weer andere uitdagingen. En we hebben zelf een externe coach die ons weer begeleidt. Dat vond ik wel moeilijk: dit is ons eigen vakgebied, dat kunnen we zelf toch wel? Maar het is heel fijn als iemand van buitenaf meekijkt. Die helicopterview heb je zelf niet.’
‘Als ondernemer is het goed om te focussen. In het begin werkten we bij DRB voor een bredere groep professionals, met het idee: door een breed net uit te gooien, hebben we de meeste kans op goede klanten. Maar er zijn zoveel bedrijven die dat doen. Door ons te specialiseren, gaat het juist veel beter. Mensen weten exact waarvoor ze bij ons terecht kunnen en die groep weet ons ook goed te vinden. Daarnaast kennen wij deze doelgroep heel goed, we weten precies welke issues er spelen in de juridische sector en kunnen ze daardoor beter helpen. Er is natuurlijk veel veranderd in de afgelopen twintig jaar. Mensen zijn bewuster van de stappen die ze kunnen maken en laten zich minder beperken door de kaders van hun functie, studie of werkervaring. De mogelijkheden zijn er, maar om daar gebruik van te maken moet je wél in actie komen. Werknemers zijn ook veranderd. Flexibiliteit is belangrijker geworden en het standaard carrièrepad is niet meer zo vanzelfsprekend. Er is meer introspectie, keuzes worden bewuster gemaakt.’
‘Diversiteit is essentieel voor een gezond bedrijf, en dat bedoel ik in de breedste zin van het woord. Je moet mensen met andere achtergronden en visies hebben, maar ook verschillende persoonlijkheden en skills. Iemand die ijzersterk is in het onderhouden van een netwerk bijvoorbeeld, en mensen die juist goed zijn in het controleren en administreren van werkzaamheden. Die skills moeten elkaar aanvullen, gecombineerd met gemeenschappelijke normen en waarden. Elkaar waarderen om wie we zijn is voor ons heel belangrijk. Mensen denken vaak dat de dingen die ze kunnen normaal en vanzelfsprekend zijn. Maar iedereen heeft unieke kwaliteiten die van toegevoegde waarde zijn. Dat is ook een puzzel die je bij werving, selectie en coaching legt. Opdrachtgevers zijn soms geneigd klonen van zichzelf te zoeken, dat werkt niet. Bovendien: mensen krijgen geen energie van hun werk als hun unieke kwaliteiten niet worden ingezet. Ben je bijvoorbeeld een ideeënmens, en krijg je nooit de kans om die plannen uit te werken, dan is dat energy draining. Je vindt je vakgebied dan misschien wel leuk, maar de invulling van een functie niet. Daar kan coaching veel in betekenen.’